, , , , ,

بازاریابی چریکی را بهتر بشناسیم؛ گوریل کی بودی تو :) ؟!

بازاریابی چریکی بازاریابی پارتیزانی

 

چریکی فکر کن تا مثل یه پارتیزان جنگل گوریلا رو به هم بریزی 🙂

در این مقاله به زبانی ساده بازاریابی چریکی همراه با مثال های کاربردی و کمپین های اجرا شده برای شما توضیح داده شده است، در طی این سالها که این پدیده بوجود آمده است بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک از آن استفاده کرده اند و نتیجه های مطلوبی گرفته اند، اگر در ذهن خود احساس به پیشرفت و گسترش فعالیت کسب و کارتان را دارید پس این مقاله برای شما نوشته شده است.

بازاریابی چریکی، بازاریابی پارتیزانی و گوریلا مارکتینگ(Guerrilla marketing )  همه به یک معنا هستند؛ اینکه با کمترین هزینه بیشترین سود چه از نظر فروش چه از نظر نگاه مشتری روببریم ! بازاریابی چریکی برای چه پدید آمد؟ شرکت های کوچک برای اینکه محصول یا خدمات خود را تبلیغ کنند بودجه کمی دارند، پس به ناچار باید با توجه به ایده پردازی و تخیل همراه با چاشنی هنری تبلیغ کنند تا فروش بیشتر و نگاه بیشتری جلب کنند.

بازاریابی چریکی طی سال هایی که پدید آمده و معرفی و شناخته شده بسیار مورد توجه شرکتهای بزرگ و کوچک قرار گرفته است، امروزه علاوه بر شرکت های کوچک شرکت های بزرگ مانند مک دونالد و فولکس واگن و کوکا کولا نیز از آن استفاده میکنند.

به تصویر های زیر دقت کنید :

بازاریابی چریکی کوریلا مارکتینگ

بازاریابی چریکی گوریلا مارکتینگ

کجای این تصویرها از قوانین متعارف در تبلیغات بازاریابی پیروی میکند؟

دقیقا هیچ قانونی را رعایت نکرده اند! اگر قرار به رعایت کردن قوانین و رویه های عادی بازاریابی باشد پس تبلیغ شما با تبلیغ رقیب تان هیچ تفاوتی ندارد!

به ویدئوی زیر نگاه کنید، یکی از بهترین مدل تبلیغات چریکی از شرکت فولکس واگن که میلیون ها بازدید کننده داشته:

فکر میکنم تا حدودی با بازاریابی چریکی آشنا شدید، اجازه بدید در ذهن شما آن را حکاکی کنیم 🙂

برای این کار باهم یک پروژه را تمرین میکنیم، فرض میکنیم مدیر تبلیغات یک باغ وحش تصمیم به اجرای کمپین تبلیغات چریکی میگیرد، مقداری پای خودمان را فراتر میگزاریم و وارد ذهن مدیر میشویم ، داستان شروع می شود:

  • محیط تبلیغات کجا باشه ؟

۱- در محیط باز مثل خیابان و پارک و مکانهای عمومی و ..

۲- در محیط بسته مثل مجتمع های تجاری

۳- در محیط اینترنتی که شامل وبسایت ها و شبکه های مجازی و غیره میباشد

  • برای بازاریابی چریکی عناصر اجرایی را د به عنوان ” تابلوی اصول بازاریابی چریکی” این گونه تشریح میکند:

۱ – غیر معمول باشد تا غافلگیر کند !

۲ – با هزینه کم بیشترین سود را داشته باشد (سود چه از نظر فروش چه از نظر جلب توجه نسبت به برند!)

۳ – خلاقانه باشد تا در شبکه های اجتماعی مثل ویروس پخش شود!

۴ – منحصر به فرد باشد ( هیچ مثالی از آن وجود نداشته باشد!)

۵ – هنری باشد تا احساس و حتی فیزیک مخاطب را درگیر کند!

در ادامه عنصر خلاقانه بودن بسیار پیچیده است زیرا یک ذهن خلاق میخواهد، فرض بر این که مدیر ما یک شخص خلاق است، با قرار دادن کلمات کلیدی در کنار هم مثل: «باغ وحش – حیوانات – غافلگیری – حیات وحش – هُنر و ….»

ناگهان یک فکر به ذهنش میرسد… ” اگر باید هنری مردم را غافلگیر کنم تا در محیطشون بیشتر به سمت تبلیغ من نظرشان جلب شود و همچنین از ویژگی های حیات وحش در باغ وحش استفاده کنم….. بله بهتر است این را امتحان کنم !! “

نکته : بله درست شنیدید امتحان کند! در تبلیغات چریکی هیچ شرط قطعی وجود ندارد ! زیرا ممکن است یک کمپین تبدیل به یک بازاریابی مثبت بشود یک تبلیغ تبدیل به بازاریابی منفی، مثلا تبلیغ یک شرکت فیلم سازی در امریکا که تابلوی LED نصب میکرد برای معرفی خود، بعدا تبدیل به رعب و وحشت در میان مردم شد به دلیل وحشت از بمب! ولی یک تبلیغ بازاریابی مثبت می تواند بسیار ناخودآگاه کودکان افریقا را از گرسنگی نجات بدهد!

در ادامه دقت کنید به اجرای کمپین مدیر محترم :

بازاریابی چریکی کوریلا مارکتینگ

 

شما به عنوان مخاطب این تبلیغ از یک تا ده چه نمره ای به او می‌دهید؟؟؟

 

نکته پلاس از نویسنده + 🙂

  • بازاریابی چریکی الزاما به این معنی نیست که فروش مستقیم داشته باشم یا خدمات بدهم یا کلا خودم را مستقیم معرفی کنم ! شما باید غیر مستقیم در ذهن مشتری بمانید از این رو بهتر است مقاله بازاریابی درونگرا را مطالعه کنید چون به این نوع از بازاریابی ، بازاریابی درونگرا هم گفته میشه !
  • خیلی مراقب این باشید که بازاریابی شما تبدیل به بک کمپین منفی نشه! درست هست که قطعیت وجود نداره ولی همیشه در نظر داشته باشید که:

     ۱- ویژگی محصول من چیست ؟

     ۲ – بعد از تبلیغات چه اثری روی مخاطبین خواهم گذاشت ؟

پس این دو سوال را همیشه از خود بپرسید.

  • در ابتدای مقاله ذکر کردم که « چریکی فکر کن تا مثل یه پارتیزان جنگلِ گوریلا رو به هم بریزی 🙂 » ، الان فکر کنم بهتر منظور من رو متوجه شده اید :

منظورم از چریکی فکر کردن یعنی بی‌قاعده و بی‌نظم حرکت کردن، جنگل یعنی محیط مردم، گوریلا هم مردم هستن که تا یه چیز عجیب میبینن با سرو صدا بقیه رو خبرمیکنن 🙂 »

 

3 پاسخ
    • رضا صادقی
      رضا صادقی says:

      سلام . کامنتی که در جوابش ریپلای کردم برای خودم هست . اما لینکی که درش قرار دادم از اعتبار ساقط شده و دیگه برای من نیست . ممنون میشم کامنت قبلیم رو حذف کنید . مرسی

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *