, , ,

اثر زایگارنیک، ویران‌کننده‌ای سازنده!

اثر زایگارنیک

برای شما هم پیش آمده که یک مسئله ذهنتان را آنقدر مشغول خود می‎کند تا از دیگر کارها کاملا عقب می افتید یا اینکه کارهای را انجام می دهید که اولویت کمی دارند ولی کارهای بزرگ تر را نصفه انجام می‌دهید و رها می‌کنید !؟ آیا تبلیغی در محیطی دیده‌اید و تا مدتی ذهنتان به آن تبلیغ مشغول بوده که منظور یا مفهوم تبلیغ چیست!؟ اگر این پدیده ها برای شما پیش آمده است پس مقاله مناسبی برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. در ادامه همراه باشید با بیان “اثر زایگارنیک” به زبان ساده.

زایگارنیک چیست یا کیست؟!

روانشناسی روسی، بولما زایگارنیک که به رستورانی اتریشی رفته بود با پدیده جالبی رو به رو شد. او متوجه شد که پیشخدمت ها به طرز خارق العاده‌ای تمامی سفارشات مشتریان را حفظ می کنند و بدون نوشتن سفارش ها تا زمانی که غذای مشتریان آماده شود، سفارشات از ذهن آن ها خارج نمی‌شود. اما نکته‎ی جالب برای زایگارنیک این بود که با فاصله‌ی کوتاهی از تحویل غذا، همه چیز از ذهن آن ها پاک می شود.

زایگارنیک در آزمایشگاه روانشناسی خود از گروهی از افراد خواست تا به مجموعه ای از سوالات پاسخ دهند. در حین انجام تکلیف از برخی از آن ها خواسته شد تا تکلیف را نیمه کاره رها کنند و سایرین تا انتها به انجام تکالیف پرداختند. سپس از همه در مورد سوالات پرسیده شد. افرادی که تکالیف را نیمه کاره رها کرده بودند به احتمال بیشتری سوالات را به خاطر می آوردند.

او این پدیده را اثر زایگارنیک نامید. هنگامی که ما تکلیفی را شروع کرده اما به پایان نرسانده‌ایم، دچار تنش درونی و اشتغال ذهنی می شویم و این موضوع سبب می شود تا جزئیات بیشتری از تکلیف در حافظه ما جای بگیرد. هنگامی که تکلیف را به پایان می‌رسانیم این اشتغال ذهنی از بین می‌رود.

زایگارنیک پلاس+

تانکر آبی را در نظر بگیرید که چند سوراخ کوچک در قسمتهایی دارد که شخصی که آب آن را به تدریج و در دوره‌های مختلف پر می کند این را می‌داند اما فعالیت مناسبی جهت تعمیر آن انجام نمی دهد، نتیجه چیست ؟ اینکه علاوه بر اینکه آب داخل تانکر زودتر از حالت عادی تخلیه می شود، به دلیل تخلیه ی زودرس انرژی بیش تری برای پر کردن تانکر باید صرف شود یعنی تعداد دفعات پر کردن تانکر بیشتر می شود. اثر زایگارنیک دقیقا اینگونه عمل می کند !

مهمتین راهکار از بین بردن یا رفع این اثر این است که با یک دفترچه یادداشت کارهای ناتمام را انجام بدهید، یک یادداشت از تمام کارهای خود داشه باشید و به مرور زمان هر کدام را طبق اولویت انجام بدهید،مقاله ما در مورد مدیریت زمان در این مورد به شما کمک خواهد کرد.

اثر زایگارنیک

 

اثر زایگارنیک را در بازاریابی به کار ببرید!

از اثر زایگارنیک در تبلیغات،فروش،نمایش و در واقع در قسمت های مختلف بازاریابی می توان استفاده کرد. در ایمیل مارکتینگ طبق تاثیر اثر زایگارنیک که شما از ایمیل های کنجکاو کننده استفاده می کنید تا مشتری را به صورت سریالی به دنبال محصول،خدمات یا حتی کمپین خود همراه خود کنید. نکته ای جالب را باید بدانید و آن این است که فروشندگان حرفه ای می دانند که یک فروشنده به هیچ وجه نباید درباره ی محصول یا خدمات تمام مشخصات را بگوید!

درباره نمایش محصول هم بهترین نمونه شاید بیلبورد های تبلیغاتی باشند که نامفهوم هستند! در تهران به چند بیلبورد اشاره می کنیم :

 اثر زایگارنیک

اثر زایگارنیک

همانطور که می بینید طراحی به گونه ای است که ذهن خواننده را ممکن است تا مدتی مشغول خود کند، همین امر باعث می شود برند ها در ذهن بمانند و مشتری در مکانی یا زمانی از روی کنجکاوی به سمت برند حرکت کند.

نکته پلاس 🙂

در این مقاله سعی شد بسیار ساده با اثر زایگارنیک آشنا بشوید، به عبارتی زایگرنیک می گوید کارهای ناتمام یک نقص هستند که به مرور زمان یا فوری باعث نابودی می شود،ولی از آنجا که بازارایابان همیشه ماهی گیری را خوب بلد هستند سهم خود را از آن پیدا کرده اند 🙂

اثر زایگارنیک یا منفی است یا مثبت، برای استفاده از آن باید موقعیت سنجی کنیم. در بازاریابی از آن به خوبی بهره مند شده اند و باعث جذب مشتری شده است.از طرف دیگر به عنوان یک پدیده ی ذهنی بسیار مخرب انسان را دچار آسیب می کند. تصور کنید ده ها کار ناتمام چقدر به پیشرفت شما صدمه می زند از آنجاییکه صد در صد باعث درجا زدگی و ذهن مشغولی می شود . شما را از انجام کارهای مهم دور می کند.

دو راهکار مهم را به خاطر داشته باشید:

یادداشت تمام کارها

اولویت بندی فعالیت ها

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *