, , ,

بازاریابی شبکه‌ای؛ حقیقت تلخ یا دروغ شیرین؟!

بازاریابی شبکه ای نتورک مارکتینگ

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌‌ای؛ رویایی دارم!

این مقاله سخنی کوتاه از نویسنده است در مورد بازاریابی شبکه­‌ای در ایران.در این جا سعی شده است تا از مثالهای کاربردی و تجارب کسب شده در طول مدت فعالیت با زبانی ساده شرح ماجرا کنیم. اگر تازه وارد این صنعت شده‌اید این مقاله به شما دید می­دهد، اگردر این صنعت چند وقتی مشغول هستید بخوانید و تفکر کنید و اگر متعصب هستید این مقاله را نخوانید و به راه خود ادامه بدهید!

چرا بازاریابی شبکه‌ای ؟

همانطور که میبینید در اینجا ما با دو واژه “بازاریابی” و ” شبکه ” مواجه هستیم. ابتدا بازاریابی را بررسی می­کنیم، بازاریابی علمی است که از ابتدای بشر وجود داشته و اگر بخواهم به زبان ساده بگوییم بازاریابی مجوعه‌­ای از فعالیت­ها برای فروش بیشترِ محصول است. پس فروش یکی از عناصر مهم بازاریابی به حساب می‌­آید. برای فروش بیشتر  باید تبلیغات اثر بخش داشته باشیم؛ یکی از راه­های موثر و مهم ایجادِ تبلیغاتِ”دهان به دهان”است که موثرترین روش تبلیغات تا به امروز شناخته شده است. تبلیغ دهان به دهان یعنی مشتری از محصول راضی است و با گفتن رضایت خود به دیگران و به طور عمده دوستان و آشنایان خود، آن­ها را ترغیب می­‌کند که محصول را خریداری کنند و در نتیجه فروش محصول افزایش پیدا می­کند.

در این قسمت با واژه شبکه و در واقع بهتر بگویم” شبکه سازی “آشنا می‌شویم. مجموعه ای از فروشندگان یا بازاریابان که برای فروش محصول تلاش می­کنند که از کف مجموعه که بازاریابان هستند تا سر مجموعه که سرپرستان مدیران یا در واقع رهبران فروش قرار دارند را شبکه فروش می­گویند. شبکه سازی در فروش از اهمیت زیادی برخوردار است تا جایی که به این سخن زیبا از یکی از بزرگان می­رسیم که می­گوید:”من ترجیح می­دهم یه جای اینکه از ۱۰۰ درصد توان خودم استفاده کنم از ۱ درصد توان ۱۰۰ نفر استفاده کنم! “.

پس تا اینجا مفهوم بازاریابی شبکه‌­ای یعنی مجموعه‌ای از فعالیت­ها برای فروش محصول از طریق شبکه فروش. پس به عنوان یک روش فروش بسیار مفید خواهد بود و همچنین یک علم در بازاریابی به حساب می‌آید و تا به امروز بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا از این روش برای فروش بیشتر محصول استفاده کرده‌­اند.

 

بازاریابی شبکه‌ای مدینه فاضله!

تاریخچه پدیدار شدن بازاریابی شبکه‌ای در ایران برمی­گردد به ظهور GOLD QUEST  یا گولد کوئست در حدود سال ۱۳۸۰ که محوریت این شرکت بر این بود تا شما به عنوان شخص سرمایه گزار در شرکت با خرید و سرمایه گزاری بر روی یک محصول سود آوری انجام می­‌دادید و همچنین مجبور به ایجاد زیرمجموعه برای درآمد بیشتر و در واقع ثروتمند شدن از طریق دیگران بودید. یکی از مشکلات مهمی که وجود داشت این بود که محصولی به دست شما نمی‌­رسید و شما صرفا از ایجاد زیرمجموعه  به درآمد می­‌رسیدید.

پس با توجه به غیرقانونی بودن این درآمد راه‌­های درآمدی آن توسط دولت تنگ تر شد و پرونده بازاریابی شبکه‌ای در ایران با وجود تعداد بی­‌شماری از مال­باختگان بسته شد. پس از گذشت چندسال و درگیری دولت با شرکت‌های هرمی، دولت با سیاست مجوز دادن به این شرکت‌ها توانست آنها را کنترل کند.امروزه شاهد هستیم بسیاری از این شرکت‌ها مثل شرکت‌های بادران،پنبه ریز،بیز و غیره به با ارئه­‌ی طرح­های درآمدی بهتر و قانونی تر نسبت به شرکت­های هرمی به فعالیت مشغول هستند .

در پدیدار شدن این شرکت ها و عدم توانایی در کنترل آنها فقط یک مسئله در واقع یک شاه کلید وجود دارد آن هم “عطش ثروتمند شدن” است. عطش ثروت بدون شک بد نسیت و در واقع کمال طلبی و در وجود تمام انسان‌ها وجود دارد ولی مسئله این است که این عطش باید طبق اصول و از روش درست به سرانجام برسد. این شرکت‌ها تنها و تنها یک استراتژی داشتند و دارند و آن هم”ثروتمند شدن در زودترین حالت ممکن”است. به قولی همه ما انسان ها به”یک شبه راه صد ساله را رفتن”علاقه داریم همانطور که طبق افسانه‌ها برای پیدا کردن چاه زندگی که به ما عمر بی‌­نهایت می­دهد تمام دنیا را فتح می­کنیم! البته این خصیصه مختص ایرانیان نیست  در تمام دنیا به همین شکل است ولی در ایران به دلیل هوش بالای هم وطنان عزیزمان دست خوش تغیراتی در مدل جذب زیرمجموعه و پول شد که به دلیل طومار شدن ماجرای آن از آن ها فاکتور می­گیریم!

بازاریابی شبکه ای نتورک مارکتینگ

پیدا کنید پرتقال فروش را!

تا اینجا با اینکه بازاریابی شبکه‌ای چیست، چرا و چگونه وارد ایران شد صحبت کردیم اما چرا نظر عمده مردم در جامعه به آن منفی است؟ اگر این مدل کسب و کار باعث فروش محصول می­شود و با شبکه سازی اشتغال زایی می­کند پس مشکل کجاست؟

طبق آمار اعلامیِ جهانی از مجله اکونومیست در شرکت­های بازاریابی شبکه‌­ای آمار افرادی که به درآمد مطلوب می­رسند “کمتر از یک درصد” است!

کمی برگردیم به عقب،همانطور که گفتیم محصول در بازاریابی اهمیت فراوان دارد تا بتوان با تبلیغات دهان به دهان آن را از طریق بازاریابی شبکه‌ای به فروش رساند. در کنار اینکه شبکه فروش باید بسیار پرقدرت عمل کند. مشکل عمده ای که در ایران وجود دارد این است که محصولی که در این شرکت ها ارائه می­شود نسبت به قیمت و کیفیت خودش در مقایسه با برندهای بازارعملا حرفی برای گفتن ندارد! در واقع محصولاتی که بدون کیفیت مناسب تولید می‌­شوند شرکت به خود بازاریاب می­‌فروشد و اتفاقی که اینجا می­‌افتد این است که در حقیقت خرید اصلی را بازاریاب برای خودش و در واقع برای بقای خودش انجام می­دهد، در کنار این خرید مقداری هم برای انجام فرآیند فروش به نزدیکان خودش در جهت افزایش توانایی فروشندگی صورت می­‌گیرد.

در فروش همانطور که گفتیم شبکه سازی بسیار پراهمیت است، اما تا به حال از خود پرسیده اید که یک شبکه ساز چه توانایی هایی باید کسب کند؟ در زیر به چند توانایی کلیدی که مختص بازاریابی شبکه‌ای می­‌باشد اشاره شده است:

  • بازاریابی و فروش را حرفه ای یاد گرفته باشد.
  • توانایی رهبری یک سازمان فروش را داشته باشد.
  • توانایی رهبر سازی را داشته باشد.

درست متوجه شدید، با این تفاسیر اگر شخصی با این خصوصیات وجود داشته باشد قطعا من کارمند او خواهم شد! اگر چنین شخصی وجود داشت شک نکنید کل دنیا اکنون زیر نظر یک نفر مدیریت می­‌شد و ما همه شهروندان او بودیم 🙂

اصلا آیا شخصی پیدا می­شود که به او بگویند ما در این سازمان به شما علم فروش حرفه ای همراه با دانش بازاریابی و تبلیغات را کامل آموزش می‌­دهیم و از شما یک رهبر موفق خواهیم ساخت و در کنار این­ها شما قادر خواهید بود رهبران بسیاری را نیز پرورش دهید، بعد او بگوید خیر من به این شغل احتیاجی ندارم!!

پس حلقه های گم شده­‌ی بازاریابی شبکه‌ای در ایران از نظر نویسنده به شرح زیر است:

  • عدم وجود محصول با کیفیت
  • فقدان آموزش علمی در سازمان برای بازاریابی،فروش،شبکه سازی

نتورک پلاس+

بحث در مورد نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌ای بسیار پیچیده است،اما به مثال کندوی عسل توجه کنید. کلنی زنبورها تشکیل شده از زنبور ملکه که سربازان و کارگران برای هدفی مشترک فعالیت می­کنند. کارگران و سربازان که فعالیت بسیار بیشتری نسبت به ملکه دارند زودتر فرسوده می­‌شوند و از بین می­روند.

اکنون تصور کنید ملکه چند وزیر هم دارد! وزیران اداره امور را به عهده دارند و ملکه تصمیم گیرنده و جلو برنده کلنی است. این شرایط به نظرم بهترین توصیف برای صنعت نتورک در ایران است. شخصی با چند نفر که فاکتورهایی را رعایت می­کنند از جمله:

  • منابع کافی پول و سرمایه
  • داشتن اعتبار اجتماعی
  • داشتن تجربه و دانش

وارد این صنعت شده و با به کارگیری سربازان و کارگران که ریزش فراوانی دارد برای خود جامعه یا بهتر بگویم نقطه عطفی با چرخش درآمد ثابت و رو به رشد ایجاد می­کند.

چرا سرمایه کافی؟ یک دلیل ساده که شما به ساختمانی که در آن فعالیت می­کنید وارد می­شوید این است که نفر یا نفراتی با سرمایه ی کافی آن محل را خریده­‌اند یا اجاره کرده‌­اند و به شما فرصت داده اند تا کسب درآمد کنید.خب این که خیلی خوب است اما همانطور که گفته شد آن شخص یا اشخاص فاکتورهای دیگر مثل داشتن اعتبار کافی در جامعه را دارا می‌­باشند، این به این منظور نیست که یک راننده تاکسی هم می‌­تواند این اعتبار را داشته باشد،خیر! اعتبار یعنی شما در یک مرحله از زندگی به یک جایگاه بالایی رسیده اید و در این جایگاه از نزدیکان خود یا دایره­ی نفوذ دورتر خودتان درخواستی کنید اینقدر پیش آن‌ها اعتبار داشته باشید که بدون ارائه پرسش درخواست شما را قبول کنند. از طرفی داشتن تجربه کافی یعنی در همین جایگاه حداقل در یک مرحله از درآمد و موفقیت بالا رسیده باشید تا بتوانید وارد یک مرحله بعد از کسب درآمد شوید.

در این مقاله سعی شد تا سخن های تکراری مانند انگیزه کاذب،قانون اهرم و تصاعد و هرعبارت تکراری دیگری که با یک جستجوی ناقابل در دنیای مجازی در مورد بازاریابی شبکه‌ای قابل دسترسی است به میان آورده نشود. در این مقاله بازاریابی شبکه‌ای را در مقابل آئینه دانش و تجربه و واقعیت قراردادیم تا خودش همه چیز را بازگو کند(این آینه جرأت تفکر است).

سخن آخر اینکه به حلقه گمشده ی بازارایابی شبکه‌ای در ایران یک حلقه­‌ی دیگر اضافه کنیم،آن هم حلقه­‌ی شماره ۳ یعنی:

” معرفی بازاریابی شبکه‌­ای به عنوان یک دوره ی موفقیتی نه به عنوان یک شغل یا تخصص، همیشه در تمام جلسات بازاریابان شبکه‌­ای می­‌گویند که شغل دوم شما خواهد بود ولی شغل اول شما می­شود یا این همان شغلی اول و آخری است که دنبالش هستید و این جملات همچنان ادامه دارد!

ای کاش بازاریابی شبکه‌ای به شکل صحیح خود با گستره‌­ای از آموزش و تجربه­­­‌های مفیدی که به شما می­‌دهد به عنوان یک “گذرگاه” برای کسب تجربه معرفی می‌­شد نه شغل، تا توهم ایجاد نکند و عمر و سرمایه­‌ی میلیون ها نفر در دنیا را نصیب چند صد نفر نکند.”

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *