, , ,

استراتژی محتوا؛ زندگی کردن بهتر از زنده بودن است!

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا (content strategy) چیست؟ استراتژی محتوا چه مواردی را شامل می‌شود؟

 

برخی از تعاریف استراتژی محتوا:

  • کشف و گرد‌ آوری، ایده پردازی و خلاقیت، اجرا و نگهداری تمام محتواهای دیجیتال (لینک، برچسب، ویدئو، مقاله، کمپین و …).
  • برنامه ای برای اینکه در موتور‌های جستجو در رتبه‌ی اول قرار بگیریم.
  • یک برنامه ریزی منظم برای تولید، رساندن یا تحویل به مخاطب و مدیریت محتوای با کیفیت و هدفمند است.
  • در استراتژی محتوا محتوایی که تولید می‌شود تا به مخاطب برسد باید یک تجربه‌ی خاص را به مخاطب منتقل کند.
  • توجه به فضایی که محتوا در آن تولید می‌شود بسیار اهمیت دارد زیرا هر رسانه یا کانال ارتباطی با مخاطب فضا و تجربه‌‎ی خاص خود را دارد.
  • استراتژی محتوا سه مرحله دارد: آفریدن محتوا(حتی پیش از تولید محتوا) – رساندن محتوا – مدیریت محتوا(بعد از رساندن محتوا). در واقع کار کسی که استراتژی محتوا انجام می‌دهد از قبل تولید محتوا شروع می‌شود، در حین رساندن محتوا به مخاطب چند نکته را رعایت می‌کند و بعد از اینکه محتوا رسانده شد تازه مدیریت محتوا شروع می‌شود. هر محتوایی که این چهارچوب را نداشته باشد بیانگر عدم وجود استراتژی محتوا است.
  • در برنامه‌ی بازاریابی قطعا نیاز دارید که مخاطب هدف به سمت قیف فروش کشانده شود، در این مسیر باید کانال‌های برند بررسی و با برنامه ریزی پیغام‌های مهم و خاص به مخاطبین هر کانال رسانده شود. این هماهنگی از طریق خواندن نقشه‌ به نام استراتژی محتوا قابل اجرا است. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که این نقشه دارای قسمت‌های متعدد و متغیر است پس  وقت گیر و مفصل است. تمرکز بر روی تولید محتوا موفقیت لحظه‌ای برای شما حاصل می‌کند این درحالی است که  وجود استراتژی در کنار تولید محتوا باعث می‌شود موفقیت‌های کسب و کار شما ماندگار و ارزشمند شود.

یک استراتژی محتوایِ خوب و دقیق به تمام سوالات مرتبط با استفاده از محتوا پاسخ می‌دهد. سوالاتی از قبیل:

  • هدف از تولید محتوا چیست و شما چه انتظاری از تولید محتوا دارید؟
  • مخاطب محتوای تولید شده چه کسانی هستند؟
  • رقبای شما به چه نحو تولید محتوا می کنن و ضعف ها و قوت های آنها چیست؟
  • فرمت های مختلف محتوایی شما کدام ها هستند و به چه شکل تولید می شوند؟
  • کانال های توزیع محتوای شما کدام هستند و یا چه برنامه ای برای توزیع محتواتون دارید ؟
  • منابع مالی و سرمایه گذاری شما برای تولید محتوای با کیفیت چه میزان هست ؟
  • چه افرادی تولید، توزیع و آنالیزمطالب و محتواها را بر عهده دارند؟
  • برنامه زمان بندی برای آنالیز و سنجش محتوا و شاخص های عملکردیتون چه چیزهایی هستند؟
  • چرا محتوای فعلی باید منتشر شود؟
  • با انتشار این محتوا به کدام سمت می‌رویم؟
  • این محتوا چه زمانی باید به مخاطبان نشان داده شود؟
  • مشتریان ما چه کسانی هستند؟
  • از این محتوا انتظار چه واکنش هایی را داریم؟
  • پس از انتشار این محتوا، چه کاری باید انجام دهیم؟
  • مخاطبین شما به چه نوع محتوایی نیاز دارند یا چه نوع محتوایی را از شما انتظار دارند؟
  • چه کسی محتوای شما را ایجاد و منتشر می‌کند؟
  • هرچند وقت یکبار محتوای جدید تولید می‌شود؟
  • بازخورد مخاطبان نسبت به محتوای شما چیست؟
  • چرا محتوا باید منتشر شود؟
  • می‌خواهیم این محتوا را کجا منتشر کنیم؟
  • چه زمانی باید این محتوا را به دست خواننده/بیننده برسانیم؟
  • می‌خواهیم چه کسی این محتوا را ببیند؟
  • امیدواریم چه واکنش‌هایی را از این محتوا دریافت کنیم؟
  • انتشار این محتوا، چه نتیجه‌ای برای ما در بر خواهد داشت؟
  • مخاطبان متنوع شما چه نوع محتوایی را می‌خواهند/نیاز دارند؟
  • چگونه باید محتوا را سازمان‌دهی و ساختاربندی کرد؟
  • چه کسی محتوای شما را ارسال و نگهداری می‌کند؟
  • هر چند وقت یکبار محتوای شما منتشر می‌شود؟
  • مخاطب چگونه محتوای شما را پیدا و با آن ارتباط برقرار می‌کند؟

تمام موارد بالا را برای محتوا باید رعایت کنید تا بدانید کسب و کار شما “چرا”  و “چگونه” از طریق محتوا برای رسیدن به اهدافش باید حرکت کند. پس زمان، تحقیق، تفکر و برنامه ریزی استراتژیک را به دلیل تنبلی یا عجله پشت گوش نیاندازید.استراتژی محتوا

نکته مهم این است که محتوا هر سال باید به روز بشود. ای یک اصل است زیرا نیازهای مخاطب و وضعیت بازار همواره در حال تغییر هستند و عدم توجه به این اصل مانند این است که خودرویی خریداری کرده‌اید و به مرور زمان که تکنولوژی پیشرفت می‌کند شما همان خودرو را نگهداری می‌کنید، درست است که جمع‌آوری پول برای خرید خودروی جدید به زمان و برنامه ریزی احتیاج دارد ولی قطعا تغییر ندادنِ خودرو در دراز مدت آسیب بیشتری به جیب شما به علت هزینه‌های تعمیر و نگهداری و همچنین خطر جانی به علت نداشتن ایمنی لازم را برای شما دارد. پس این اصل را که” استراتژی محتوا هرسال باید تغییر کند و به روز شود” را جدی بگیرید!

از بعد دیگر، استراتژیست محتوا شخصی است که باید سوال‌های زیر را از خود بپرسد:

  • محتوا از چه جنسی باید تولید شود؟

الکترونیکی، کاغذی و …

  • محتوا در چه زمانی و با چه مدت زمانی باید تولید شود؟

چه روزی، چه ماهی، چند فصل و ….

  • در چه اندازه و مقیاسی باید تولید شود؟

چند نسخه چاپی، چند کلمه در وبلاگ و…

  • چه ابزاری  برای تولید محتوا استفاده شود؟

چه نرم افزاری، چه سخت افزاری یا دستگاهی و …

  • چه رسانه ای  برای تحویل به مشتری انتخاب شود؟

شبکه اجتماعی، مجله، بیلبورد و ….

  • توزیع و ارائه‌ی آن به مخاطب چگونه باشد؟

شکل تبلیغ چجور باشد، خودمان باشیم یا همکار یا حامیان ما و…

  • چه کسانی مخاطب ما هستند؟

 نوجوانان، سالخوردگان، چه صنفی، چه اقلیت یا اکثریتی و…

  • این محتوا توسط چه شخصیتی تولید شود؟

شخصیت دینی، شخصیت فرهنگی، کاسب، دانشجو، روشنفکر و…

  • چه هدفی پشت تولید این محتوا است؟

شناخت مخالفین، هدف از کثیف کردن رقیب، هدف از بالابردن برند خودمان و …

  • منطقه‌ای که مخاطب من در آن است کجاست؟
  • منطقه ۲ تهران، ایران، مشهد، اروپا و …

استراتژیست محتوا کیست؟

در صنعت وب هر چیزی که اطلاعات معناداری رو به کاربران ارائه می کنه رو محتوا می گن. همه وب سایت ها محتوا دارند، چه یک وب سایت سه صفحه ایی باشه، چه یک پایگاه تحقیقاتی آنلاین. طبیعتا وب سایت یه شرکتی که فقط سه تا صفحه داره، احتمالا فقط به یه نفر نیاز داره که براش بنویسه. اما وب سایتی که دهها محتوای مختلف رو ارائه می کنه، در هر شرکت، کسب و کار یا برند به کسی نیاز است که به عنوان یک مدیر میانی رهبری افراد مرتبط را انجام بدهد، ورودی و خروجی محتوا را بررسی کند و طبق نقشه‌ی استراتژی محتوا تصمیم گیری کند.

چرا استراتژی محتوا باید برای کسب و کار‌ها مهم باشد و بعنوان یک اصل رعایت شود؟

تولید محتوای مناسب برای مخاطب در جهت افزایش مخاطبان و فروش شرکت

به شرکت‌ها مسیر روشنی از هدف‌شان نشان می‌دهد و به آن‌ها برنامه‌ای بلند مدت قابل اندازه گیری و کنترل پذیر ارائه می‌دهد، پس شرکت‌ها همیشه در مسیر می‌مانند و به سمت پیشرفت هدایت می‌شود.

از هزینه های اضافی براثر تولید محتوای بی هدف یا تبلیغات اضافه جلوگیری می‌شود.

تمام کانال‌های ارتباطی با مخاطب را در یک مسیرِ هماهنگ باهم نگه می‌دارد.

یادمان باشد امروزه که تب استارت‌آپ‌ها بسیار بالا گرفته و از طرفی رکود در بازار ایران بطور قابل توجهی بر روی کسب و کارها اثر گذاشته است، تولید محتوای مناسب موازی با وجود یک استراتژی محتوا باعث می‌شود یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشید.

نکته:

  • محتوای خوب و مناسب، محتوایی است که کاربر پسند باشد، شاید این جمله کلیشه‌ای باشد اما برای همین یک جمله‌ی ساده می‌شود یک کتاب نوشت! محتوای کاربر پسند یعنی محتوایی که کاربر در راستای اهداف و نیازهای خودش به محتوای شما توجه می‌کند و به سمت کسب و کار شما کشیده می‌شود، پس حواستان به قیف فروش شرکت‌تان باشد!
  • از استراتژی محتوای خود یک خلاصه نیز داشته باشید تا در صورت لزوم و موقعیت‌های مختلف بتوان به راحتی آن را به افراد ارائه داد و همچنین در طول مسیر برای مدیران و همکاران به راحتی شرح داد.
  • استراتژی محتوا باید انعطاف پذیر باشد یعنی در واقع همیشه نقشه‌ی دوم داشته باشید!
  • یک نرم افزار نوشتاری مانند Google Doc برای تمام تیم مهیا باشد تا در آن گزارش‌ها نوشته شود و با نقشه‌ی کلی مقایسه شود.

+آمیرال پلاس 🙂

شما با آفریدن یک محتوا برای کسب و کارتان ارزش ایجاد کرده‌اید و خلاقیت خود را نشان داده‌اید پس قطعا برای کسب و کارتان مفید بوده‌اید. این در حالیست که من با تولید همان محتوا هم خلاق بوده‌ام هم باعث زنده نگه داشتن و طول عمر کسب و کارم شده‌ام. در واقع فرق بین زندگی کردن و زنده بودن است!

در هر موقعیتی از کسب و کار خود هستید همین الان برای تهیه‌ی استراتژی محتوا تلاش کنید. اشکالی ندارد شما تا امروز فقط زنده بوده‌اید و حالتان خوب بوده یا خیر، از امروز زندگی کنید!

دقت کنید استراتژی محتوا به جای بازاریابی محتوا اشتباه به کار نرود. بازاریابی محتوا به جذب مشتری تمرکز دارد و از زیر مجموعه‌های استراتژی محتوا است. استراتژی محتوا در واقع روی شناخت و نگه داشتن مخاطب تمرکز دارد.

1 پاسخ

فعالیت‌ها و بازتاب‌های این مطلب

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *